Saturday, April 26, 2008

MELAYU YANG BERDAYA SAING MENCIPTA UMMAH GEMILANG


Bangsa Melayu perlu memberi perhatian kepada kepentingan orang Melayu dan umat Islam supaya bangsa Melayu dapat menambah nilai dalam diri.Bangsa Melayu perlu menuntut ilmu pengetahuan seluas-luasnya dengan menjadikan pembangunan modal insan sebagai kepentingan utama. Pada masa sama, bangsa Melayu perlu sentiasa memupuk keazaman untuk menjadi ummah cemerlang, gemilang dan terbilang sebagai pendorong memajukan diri. Bangsa Melayu perlu menyerap di dalam jiwa mereka bahawa tiada noktah dalam mengejar ilmu pengetahuan dan tidak ada sesuatu yang lebih bernilai bagi sesuatu bangsa, melainkan ilmu yang ada pada masyarakatnya. Manusia adalah nilai dan aset paling besar bagi sesuatu bangsa kerana manusia boleh diberikan ilmu pengetahuan, kepandaian, kecekapan dan kemahiran supaya dapat menyumbang kepada pembangunan bangsa dan tamadun. Bagi satu bangsa dan tamadun, jika kita nak wujud selama-lamanya, kita mesti relevan serta sanggup mengejar matlamat yang lebih tinggi dan terus naik ke tahap yang lebih tinggi.Apabila sesuatu bangsa ketinggalan, maka orang tidak akan mempedulikan bangsa berkenaan dan tidak akan memberi perhatian kepada mereka. Bangsa Melayu dan umat Islam tidak harus cepat berpuas hati apabila menjadi ummah cemerlang, sebaliknya meningkatkan lagi usaha untuk menjadi gemilang dan seterusnya ummah terbilang. Usaha menambah nilai diri mesti dijadikan usaha sepanjang masa dan bangsa Melayu tidak harus mudah berputus asa dengan bekerja lebih gigih bagi mencapai tahap kejayaan paling tinggi.

Thursday, April 24, 2008

MENGUBAH MINDA MELAYU


Masyarakat Melayu perlu terus melakukan anjakan minda untuk mengikis persepsi negatif yang mengaitkan bangsa Melayu sebagai bangsa yang malas dan tidak berjaya.Perubahan minda perlu bagi memastikan bangsa Melayu dapat menjadi bangsa yang dihormati, disegani dan setanding bangsa lain.Dahulu orang Melayu tidak kisah dengan persepsi buruk dan resolusi mental yang beranggapan mereka ialah satu bangsa yang malas dan tidak berjaya. Tetapi itu persepsi lama sebab kini orang Melayu telah berubah dan mampu bersaing di peringkat global.Bangsa Melayu kini perlu menanam iltizam untuk terus mencapai kecemerlangan jika tidak mahu terus kecundang dan ketinggalan daripada bangsa lain.Bagi mengubah minda bangsa Melayu, ianya perlu ada perubahan daripada aspek cara berfikir yang dizahirkan daripada pemilihan penggunaan bahasa Melayu yang tepat.Evolusi yang berlaku di atas bahasa Melayu yang ditakrifkan sebagai salah satu bahasa "mantiqi" (sebab) telah menyebabkan bangsa Melayu hilang pengenalan diri dan kini berada di ambang kejahilan.Disebabkan kita sendiri yang tidak memartabatkan penggunaan bahasa Melayu yang tepat dan betul, akal fikiran kita juga tidak dididik mengikut acuan mantiqi, dan sebaliknya disebabkan fikiran kita tidak berlandas cara berfikir yang betul, hakikat zahirnya dicerminkan melalui penggunaan bahasa yang tiada membawa kepada kefahaman yang bermakna.Orang Melayu disifatkan sebagai kurang tajam dalam bidang sains, ilmu hisab dan sukar memperolehi kemahiran dalam mempelajari bahasa-bahasa asing.Oleh itu, sekiranya niat kita untuk mengubah sikap dan amalan Melayu, maka adalah wajar supaya cara berfikir dan penggunaan bahasa yang tepat dijadikan amalan utama.

Wednesday, April 23, 2008

ERTI KETUANAN MELAYU

LAMBANG KETUANAN MELAYU TURUN TEMURUN
Ketuanan Melayu (Malay for Malay supremacy or Malay dominance[1]) is the racialist belief that the Malay people are the "tuan" (masters) of Malaysia. The Malaysian Chinese and Indian-Malaysians who form a significant minority in Malaysia, are considered beholden to the Malays for granting them citizenship in return for special privileges as set out in Article 153 of the Constitution of Malaysia. This quid pro quo arrangement is usually referred to as the Malaysian social contract. The concept of ketuanan Melayu is usually referenced by politicians, particularly those from the United Malays National Organisation (UMNO), the most influential political party in Malaysia.

Although the idea itself predates Malaysian independence, the phrase ketuanan Melayu did not come into vogue until the early 2000s. The most vocal opposition towards the concept has come from non-Malay-based parties, such as the Democratic Action Party (DAP); although pre-independence, the Straits Chinese also agitated against it. The idea of Malay supremacy gained attention in the 1940s, when the Malays organized themselves to protest the Malayan Union's establishment, and later fought for independence. During the 1960s, there was a substantial effort challenging ketuanan Melayu led by the People's Action Party (PAP) of Singapore — which was a state in Malaysia from 1963 to 1965 — and the DAP after Singapore's secession. However, the portions of the Constitution related to ketuanan Melayu were "entrenched" after the racial riots of May 13, 1969, which followed an election campaign focused on the issue of non-Malay rights and ketuanan Melayu. This period also saw the rise of "ultras" who advocated a one-party government led by UMNO, and an increased emphasis on the Malays being the "definitive people" of Malaysia — i.e. only a Malay could be a true Malaysian.

The riots caused a major change in the government's approach to racial issues, and led to the introduction of an aggressive affirmative action policy strongly favouring the Malays, the New Economic Policy (NEP). The National Culture Policy, also introduced in 1970, emphasized an assimilation of the non-Malays into the Malay ethnic group. However, during the 1990s Prime Minister Mahathir bin Mohamad rejected this approach, with his Bangsa Malaysia policy emphasising a Malaysian instead of Malay identity for the state. During the 2000s politicians began stressing ketuanan Melayu again, and publicly chastised government ministers who questioned the social contract.

Tuesday, April 22, 2008

SAYA TERTARIK DENGAN ARTIKEL INI

KEKANG FENOMENA KHAWARIJ MODEN
Oleh: DR. ASYRAF WAJDI DUSUKI

KESEDARAN terhadap Islam semakin mengakar dalam masyarakat khususnya generasi yang lahir pascamerdeka dan melalui sistem pendidikan berorientasikan dasar penerapan nilai-nilai Islam yang diperkenalkan kerajaan. Natijahnya Islam tampak kian menyubur dalam masyarakat. Namun kesedaran terhadap agama semata-mata tidak cukup untuk menjelmakan generasi Islam sejati.Kesedaran yang membuak-buak tanpa didasari kefahaman mendalam berasaskan ilmu yang sahih pastinya tidak mampu membentuk generasi Islam yang bertamadun.
Sebaliknya, yang lebih penting ialah bukan sahaja mewujudkan generasi yang ghairah dan berkesedaran tinggi terhadap Islam tetapi lebih utama menjana generasi yang benar-benar menjiwai Islam.Hakikat yang tidak boleh dinafikan, kegagalan menanggapi Islam dengan faham ilmu sebenar boleh menjerumus umat ke arah kesesatan dan penyelewengan. Bahkan kesedaran tinggi sahaja tanpa didasari kekuatan ilmu pasti menuntun umat kepada kebinasaan. Berapa ramai yang telah tergelincir dalam kesesatan lantaran perjuangan hanya berasaskan retorika semangat yang lompong jiwa dan dangkal akal rasionalnya. Tidak sedikit yang mendabik dada berjuang atas nama Islam tetapi berpijak di atas tempelan semangat membuta tuli semata-mata yang akhirnya terjerumus kepada sikap dan tindakan pelampauan yang sesat.
Perjuangan
Hakikat yang harus difahamai perjuangan memartabatkan Islam tidak seharusnya ditanggapi sebagai lesen besar bagi menghalalkan sebarang tindakan melampau atau sebagaimana diistilahkan al-Quran sebagai ‘al-ghuluw’ atau ekstrem yang berpaksikan hawa nafsu.Allah secara tegas mengingatkan kita didalam al-Quran: Katakanlah! Wahai ahli kitab, janganlah kamu melampau dengan cara tidak benar dalam agama. Dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu orang-orang yang telah sesat dahulunya dan mereka telah menyesatkan kebanyakan (manusia) dan mereka juga tersesat dari jalan yang lurus. (al-Maidah: 77).Kecenderungan melampau jugalah yang sering kali menjerumus segelintir umat ke dalam jurang mengkafirkan saudara seislamnya sehingga memecahkan perpaduan dan memutuskan ikatan ukhuwah yang menjadi teras kekuatan umat Islam.
Gejala ini bukanlah baru dalam sejarah Islam. Pada awal sejarah Islam, kita disaksikan kemunculan kelompok Khawarij yang terkenal sebagai golongan yang kuat beribadah dan paling kuat berpegang kepada syiar-syiar ibadah. Namun, amalan mereka langsung tidak diterima Allah lantaran sikap angkuh dan bongkak mereka hingga merendahkan amalan dan ibadah orang lain bahkan sanggup mengkafirkan saudara seislamnya.Nabi Muhammad s.a.w. sendiri memberi amaran akan kehadiran kelompok Khawarij ini kepada sahabat-sahabat baginda sebagaimana sabdanya: Sifat golongan itu ialah sentiasa memandang rendah sembahyang mahupun bacaan al-Quran orang lain. Namun mereka pada hakikatnya keluar dari agama sebagaimana anak panah keluar dari busurnya. Rasululllah seterusnya menyebutkan tanda-tanda mereka seperti berikut: “Mereka memerangi orang Islam dan membiarkan penyembahan berhala.”
Dr. Yusuf Al-Qaradawi dalam bukunya Asohwatul Islamiyah Baina al-Juhud wa Tatarruf turut memperincikan sifat kelompok yang menyerupai golongan khawarij yang digambarkan Rasulullah. Menurut beliau, dalam realiti hari ini, wujud kelompok khawarij moden yang berkecenderungan melampau hingga bertindak mengkafirkan sesiapa sahaja yang tidak sehaluan.Kebongkakan dan keangkuhan ini menjurus mereka mengkafirkan pemerintah yang dianggapnya tidak berhukum dengan apa yang diturunkan Allah. Mengkafirkan yang diperintah kerana dianggapnya reda dengan pemerintah dan mengikut sahaja hukum yang tidak diturunkan Allah.
Kelompok pelampau seperti ini mungkin lupa akan sabda Nabi s.a.w. yang melarang keras seseorang menuduh saudaranya yang lain kafir sebagaimana tercatat dalam sebuah hadis sahih: Siapa berkata kepada saudaranya: ‘Hai kafir’, maka sesungguhnya telah kembali dengannya salah seorang keduanya. Ini bermakna selama yang lainya tidak kafir dengan yakin, maka akan kembali tuduhan itu kepada orang yang menuduhnya.Al-Qaradawi seterusnya mengulas bahawa orang yang masuk Islam dengan yakin tidak harus mengeluarkannya daripada Islam. Yakin tidak digugurkan dengan syak. Perbuatan maksiat tidak mengeluarkan seseorang Muslim daripada Islam, hatta dosa-dosa besar seperti membunuh, berzina, minum arak tidak menjejaskan aqidah mereaka selama tidak memandang remeh hukum Allah atau menolak dan tidak menerimanya.
Syariat jelas membezakan di antara hukuman membunuh, berzina dan minum arak. Andainya semua kufur tentu semuanya dihukum dengan hukuman murtad. Sebab itulah kecenderungan mengkafirkan seseorang oleh golongan pelampau agama adalah ditolak dengan muhkamat yang nyata dari kitab Allah dan sunah Rasul-Nya.Menyedari realiti wujudnya kelompok pelampau agama seperti kaum Khawarij yang pernah muncul dalam sejarah Islam inilah maka perlunya pemerintah berperanan menyatukan kefahaman umat terhadap Islam yang satu berasaskan suluhan ilmu yang sejati. Fenomena kemunculan Khawarij di zaman ini perlu dikekang sebelum umat berterusan berpecah belah hingga boleh memporak-perandakan kestabilan dan keharmonian sesama Islam.

Sunday, April 20, 2008

PRU KE 12-MENGAPA UMNO ?

Pilihanraya ke 12, telah berlalu hampir 1 bulan setengah. Cerita tentang jatuh bangun, kejayaan dan kegagalan di dalam pilihanraya telah menjadi lumrah kepada semua pihak atau parti yang bertanding. Ada yang terkejut besar kerana memenangi kerusi pilihanraya dan tidak kurang juga ada yang terkejut beruk kerana kalah di dalam pilihanraya. Unjuran dan andaian yang diletakkan oleh kerajaan sedia ada Barisan Nasional ialah kemenangan 2/3.Pembangkang pula hanya meletakkan sasaran mengurangkan atau menghampiri kerusi 2/3 di dalam parlimen. Walaupun pihak pembangkang terkejut dengan kemenangan, namun kejutan itu telah memberi impak yang cacar marba ke atas parti tunjang Barisan Nasional iaitu UMNO. Bermula dengan keputusan PRU ke 12 di umumkan, UMNO seperti hilang arah tuju dan tidak dapat menerima hakikat. Bagi rakyat yang telah lama membenci segelintir kepimpinan UMNO, mereka merasa seronok dengan keputusan yang diperolehi. Apapun, kepastian yang telah dilalui oleh semua calon pilihanraya ialah mereka telah menjadi wakil kepada rakyat yang telah memilih mereka.Dalam kerangka pemikiran kita sekarang, apakah UMNO yang bersalah?atau kepimpinan UMNO yang bersalah? atau Anwar Ibrahim yang kuat? atau Cina dan India yang tidak menerima lagi cara Barisan Nasional?.Harap para pembaca dapat menunggu penulisan saya yang selanjutnya.

Saturday, April 19, 2008

ALHAMDULILLAH PASUKAN BAHAS PULAU PINANG JUARA

BARISAN PEMBAHAS BAHASA MELAYU YANG MENJUARAI BAHAS GURU ZON UTARA SEKALIGUS MELAYAKKAN DIRI KE PERINGKAT KEBANGSAAN.

Bersyukur saya dapat belajar daripada barisan pembahas Pulau Pinang yang mempunyai bakat tersendiri. Gaya dan penampilan mereka amat mengkagumkan.Kami pasukan bahas Bahasa Malaysia berjaya kerana semangat kerja berpasukan sesama ahli.

Tuesday, April 15, 2008

GURU DAN SASARAN KUALITI

SETIAP GURU MESTI MEMPUNYAI SASARAN TERSENDIRI DI DALAM SESI PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN.

"Pengetahuan bukan merupakan kebaikan intelektual yang tertinggi,
yang lebih tinggi nilainya ialah kefahaman, dan selepas itu,
ialah hikmah."
~ Mortimer J.Adler

Kualiti Dalam Pendidikan (Hamzah Mohamed)

Apa yang dimaksudkan dalam perkara ini antaranya adalah:
1. Pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan bermutu
2.Proses P&P yang mengembangkan potensi insan dari segi psikomotor, kognitif dan afektif ke tahap yang optimum
3.Kadar celik huruf yang tinggi
4.Pencapaian akademik tinggi dan cemerlang
5.Penyertaan kokurikulum yang aktid dan bermakna
6.Pengurusan hal ehwal murid, kebersihan dan keceriaan mewujudkan suasana yang kondusif bagi membina budaya ilmu dan budaya sekolah yang tinggi
7.Pengurusan keseluruhan yang telus dan cekap lagi berkesan.

GURU MALAYSIA DAN PENGHAYATAN TEMA HARI GURU

KAMI MEMEGANG AMANAH BANGSA, AGAMA DAN NEGARA.GURU SEKOLAH KEBANGSAAN BANDAR TASEK MUTIARA TAHUN 2007TEMA HARI GURU MALAYSIA

2007 Guru Penjana Modal Insan Gemilang
2006 Pendidikan Bestari Pemangkin Kegemilangan
2005 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan
2004 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan
2003 Guru Berkualiti Aspirasi Negara
2002 Guru Berkualiti Aspirasi Negara
2001 Memartabatkan Profesion Keguruan tanggungjawab Bersama
2000 Bersatu Memartabatkan Profesion Keguruan
1999 Guru Berkesan Pendidikan Cemerlang
1998 Guru Penyemai Tanggungjawab Bersama
1997 Guru Bestari Sekolah Bestari
1996 Guru Malaysia Teras Pendidikan Bertaraf Dunia
1995 Permuafakatan dan Perpaduan Menjayakan Wawasan
1994 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan
1993 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan
1992 Guru Cemerlang Teras Kejayaan Wawasan
1991 Ke Arah Pendidikan Cemerlang
1990 Pendidikan Bermutu Masyarakat Sejahtera
1989 Guru Pembina Budaya Ilmu
1989 Guru Pembina Budaya Ilmu
1988 Guru Pengasas Budaya Membaca
1987 Pendidikan Ke Arah Kesejahteraan Insan
1986 Pendidikan Teras Nasionalisme
1985 Guru dan Masyarakat Asas Kemajuan Pendidikan
1984 Kepimpinan Berteladan Kesempurnaan Pendidikan
1983 Kepimpinan Berteladan Teras Pendidikan
1982 Ke Arah Kecekapan Guru Dan Pendidikan Bermutu
1981 Pengorbanan Guru Kejayaan Rakyat
1980 Pendidikan Teras Perpaduan Negara
1979 Murid Sejahtera Negara Jaya
1978 Guru Pembentuk Generasi Akan Datang
1977 Dedikasi dan Disiplin Asas Kemajuan Pendidikan
1976 Pendidikan Moral Dalam Zaman Kemajuan Pendidikan
1975 Guru dan Pembangunan Negara
1974 Peranan Guru Dalam Zaman Sains dan Teknologi
1973 Kerjasama Ibu Bapa Untuk Kemajuan Pendidikan
1972 Peranan Guru Dalam Pembangunan Negara

BERUBAH UNTUK MENYAHUT CABARAN PENTERNAKAN NEGARA.

HARAPAN KAMI DALAM PROJEK PENTERNAKAN KAMBING BOER
KANDANG KAMBING YANG BAKAL MENYAHUT CABARAN KERAJAAN DALAM BIDANG PERTENAKAN BOER DAN JAMNAPARI

PERBINCANGAN ANTARA RAKAN KONGSI :USTAZ AMRAN, CIKGU AZMI, USTAZ AKMAL DAN CIKGU YUSRI.(YANG TIADA DI DALAM GAMBAR IALAH CIKGU HALMI)

Monday, April 14, 2008

AHLI KELUARGA SAYA

DARI KIRI MOHAMAD NOR SUHAILI B JAMALI (SAYA), NORZILA BT SAHER (ISTERI),NURSOHIFAH MUNAWWARAH(ANAK KEDUA) , NURHIDAYATUSSOLEHAH (ANAK SULONG) DAN JIJI (ANAK SAUDARA). GAMBAR INI DI AMBIL SEWAKTU SAYA DAN KELUARGA MELANCONG KE KELANTAN, TERENGGANU, PAHANG DAN KUALA LUMPUR.

SEBAHAGIAN DARIPADA AHLI KELUARGAKU

DARI KIRI : ADIK SYAM ( ANAK SAUDARA KAK ABRIZAH),ATIRAH, ZAFRAN,AKILAH, KAK SHIDA (KAK IPAR), KHUSAIRI (ANCIK),AKIL, ZAFIRA,NURSOHIFAH MUNAWWARAH (ANAK SAYA NO 2)KAK ABRIZAH (KAKAK SAYA NO 2 ) DAN ABG DIN(ABG IPAR SAYA, SUAMI KEPADA KAK ABRIZAH)

DAERAH MANJUNG YANG KU SAYANGI

SUMBER PETA: PEJABAT TANAH DAN DAERAH MANJUNG
Sitiawan Jumlah Penduduk : 95,920 orang. Keluasan : 33,150 hektar
SEKILAS PANDANG TENTANG KAMPUNG DERALIK (TANAH TUMPAH KELAHIRAN SAYA)
Kampung Saya : Kampung Deralik.
Mukim : Sitiawan
Penduduk : Melayu, Cina dan India
Nama kampung saya diambil daripada nama Encik Deralik yang telah membuka perkampungan ini.Kampung Deralik mempunyai jumlah penduduk lebih kurang 2000 orang. Ini termasuk jumlah penduduk yang tinggal di Taman Nesa.
Kegiatan Ekonomi Penduduk : Nelayan, pekerja kilang, kerja sendiri, kakitangan kerajaan
Bil. Sekolah : SJKT Kampung Deralik.
Surau : Surau Al Istiqamah, Kg Deralik (tempat saya dilatih sebagai bilal dan imam sejak tahun 1987)
Kekuatan Kampung Deralik terletak kepada keharmonian penduduknya dan jaringan jalanraya yang menghubungi Ekspressway Ipoh-Lumut.Masa yang di ambil dari Kampung Deralik ke Ipoh lebih kurang 40 minit melalui Ekspressway Lumut-Ipoh.

LATAR BELAKANG SEKOLAH KLUSTER

LATARBELAKANG

Penubuhan Sekolah Kluster terkandung dalam Bab 9 Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang telah dilancarkan pada 16 Januari 2006. Pewujudan Sekolah Kluster adalah berdasarkan pendekatan kedua PIPP iaitu untuk mengembangkan sepenuhnya potensi sekolah dalam kluster kecemerlangan yang mekanismenya dinyatakan dalam Teras Strategik Ke-6, Melonjakkan Kecemerlangan Institusi Pendidikan. Tinjauan literatur menunjukkan bahawa amalan mengelompokkan sekolah dilaksanakan di luar negara untuk peningkatan kualiti pendidikan. Pengelompokan yang dilaksanakan di luar negara adalah berasaskan lokaliti ataupun kecemerlangan.


DEFINISI

Sekolah kluster ialah satu jenama yang diberi kepada sekolah yang dikenal pasti cemerlang dalam klusternya daripada aspek pengurusan sekolah dan kemenjadian murid. Pewujudan sekolah kluster bertujuan melonjakkan kecemerlangan sekolah dalam sistem pendidikan Malaysia dan membangun sekolah yang boleh dicontohi oleh sekolah dalam kluster yang sama dan sekolah lain di luar klusternya.

TUJUAN

Sekolah Kluster diwujudkan bagi melonjakkan kecemerlangan sekolah dalam sistem pendidikan Malaysia.

PELAKSANAAN

Terdapat tiga jawatankuasa yang ditubuhkan bagi melaksanakan konsep sekolah kluster. Jawatankuasa tersebut ialah;
Jawatankuasa Pemilihan Sekolah - dipengerusikan oleh Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia
Panel Penasihat - dipengerusikan oleh YBhg. Tan Sri Datuk Seri Panglima Dr. Abdul Rahman Arshad
Jawatankuasa Pelaksana – dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (Jabatan Sekolah)

Pelaksanaan sekolah kluster adalah berasaskan kepada proses desentralisasi yang melibatkan pengupayaan sekolah menerusi pemberian autonomi terpimpin. Pandangan stakeholder seperti PIBG, Alumi, pemimpin sekolah dan guru turut diambil kira dalam pelaksanaan sekolah kluster. Mereka telah terlibat secara langsung dalam Bengkel Autonomi Sekolah Kluster Kementerian Pelajaran Malaysia yang telah diadakan pada 19-20 Mac 2007. Panel Penasihat Sekolah Kluster pula akan membantu menyumbangkan kepakaran mereka bagi memastikan pelaksanaan sekolah kluster dapat berjalan dengan jayanya.

KRITERIA PEMILIHAN SEKOLAH KLUSTER

Pemilihan sekolah kluster akan dibuat berdasarkan kepada kluster berikut:
Sekolah Rendah yang terdiri daripada Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) dan Sekolah Orang Asli.
Sekolah Menengah yang terdiri daripada Sekolah Berasrama Penuh (SBP), Sekolah Menengah Teknik (SMT), Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Sekolah Menengah Harian, Sekolah Premier, Sekolah Seratus Tahun, sekolah dalam persekitaran Putrajaya dan Cyberjaya, dan Sekolah Model Khas.
Sekolah Rendah Pendidikan Khas (SPK) dan Sekolah Menengah Pendidikan Khas (SMPK), dan Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional (SMPKV).
Sekolah Antarabangsa dan Sekolah Swasta
Institusi lepas menengah seperti Kolej Matrikulasi dan Institut Pendidikan Guru (IPG) (PIPP, 2006, ms. 119 dan 121)

Pemilihan sekolah tersebut perlu memenuhi prasyarat dan syarat berikut:
Prasyarat Pertama
Pengukuran Standard Sekolah:
Sekolah mestilah mencapai sekurang-kurangnya Taraf Cemerlang berdasarkan Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM)


Prasyarat Kedua
Kecemerlangan Kurikulum (Sekolah Menengah)
Gred Purata Sekolah (GPS) untuk peperiksaan awam PMR dan SPM 3 tahun berturut-turut:
SBP : GPS 2.5 dan ke bawah
SMKA : GPS 3.0 dan ke bawah
SMT : GPS 4.0 dan ke bawah
SM Harian : GPS 4.0 dan ke bawah

Kecemerlangan Kurikulum (Sekolah Rendah):
Sekolah Rendah Harian : 80% dan ke atas murid lulus semua mata pelajaran dalam UPSR, atau Peratus kelulusan menunjukkan peningkatan; atau GPS UPSR : 2 dan ke bawah
c. Syarat Pemilihan


Kecemerlangan murid dalam aspek:
Akademik
Kokurikulum
Sahsiah
Pengurusan sekolah berwawasan dan berkesan.
Pembangunan sumber terurus dan digunakan secara optimum.
Pemimpin sekolah mengamalkan kepimpinan berkualiti.
Pengurusan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
Iklim sekolah kondusif untuk pembangunan modal insan.
Keberkesanan pelaksanaan program KPM

Sekolah berwatak
Sekolah yang memenuhi prasyarat dan syarat yang ditetapkan di atas boleh mengemukakan permohonan dan prosedur pemilihan adalah seperti berikut:
Langkah 1: Penerimaan pencalonan
Langkah 2: Penilaian menggunakan instrumen SKPM dan Annex.
Langkah 3: Penentuan standard (standard fixing) oleh JK Pelaksana Sekolah Kluster
Langkah 4: Kesahan calon dalam Mesyuarat Hal-hal Profesional
Langkah 5: Calon dimaklumkan kepada Lembaga Penasihat
Langkah 6: Pengumuman oleh YB Menteri Pelajaran

PENGURUSAN SEKOLAH KLUSTER
Pemimpin sekolah kluster ialah:
Pengetua/Guru Besar (DG52/DGA 36)
Pemimpin yang terpilih memenuhi syarat pemimpin cemerlang
Jawatan: school-based post

Guru-guru sekolah kluster pula:
Memenuhi kriteria Guru Cemerlang
Prestasi mereka akan menentukan sama ada mereka kekal mengajar di Sekolah Kluster.
Boleh mendapatkan perkhidmatan pakar mengikut niche areas sekolah dalam bidang kokurikulum secara kontrak atau sambilan
Nisbah kelas: guru ialah 1:2

Kaedah pemilihan pelajar sekolah kluster:
Kluster SBP, SMT dan SMKA kekal seperti amalan sedia ada
Kluster lain, pengetua/guru besar diberi kuasa mengambil sejumlah kecil murid baru untuk bidang kebitaraan sekolah
Ujian saringan sekolah

Akauntabiliti Pemimpin Sekolah:
Berpandukan:
Key Performance Indicator (KPI)
pengurusan sumber manusia dan fizikal
sumber kewangan
pembangunan profesionalisme staf
program kurikulum dan kokurikulum berkesan
lulusan sekolah berkualiti: pencapaian akademik, kokurikulum dan sahsiah.

TOR Sekolah Kluster
Autonomi Sekolah:Jenis Autonomi yang diberikan kepada sekolah berbentuk:
Umum (untuk semua sekolah)
Khusus (mengikut keperluan sekolah berlandaskan kepada jenis sekolah, pengajiannya dan niche areas).

Autonomi yang diberikan juga merupakan autonomi terpimpin yang memerlukan kepada:
Pematuhan piawai yang berikut:
Akta Pendidikan 1996
Sistem Pendidikan Kebangsaan
Akta Tatacara Kewangan 1957, Pekeliling Perbendaharaan dan Garis Panduan dan Surat-surat Siaran
SKPM

Senarai Bidang Autonomi:
Pengurusan Sekolah
Pengurusan Sumber Manusia
Pengurusan Sumber Kewangan dan Sumber Fizikal
Pengurusan dan Pelaksanaan Kurikulum
Pengurusan dan Pelaksanaan Kokurikulum

Jaminan kualiti: Bagi memastikan sekolah kluster sentiasa mempertingkatkan standard kualiti, jaminan kualiti di sekolah kluster akan menggunakan mekanisme kawalan luaran dan kawalan dalaman.

Peranan Agensi Lain
Sekolah Kluster akan memperluas peranan yang boleh dimainkan oleh PIBG, Lembaga Pengelola, Alumni dan NGO dalam aspek:
Biasiswa
Kewangan/Dana
Program Kecemerlangan Akademik
Program Kecemerlangan Kokurikulum
Program Kerjaya

IMPAK SEKOLAH KLUSTER
Sekolah kluster akan memberi impak yang positif kepada pendidikan negara dari segi:Program Kecemerlangan Kokurikulum
Program Kerjaya
Pelajar sekolah cemerlang secara keseluruhan (holistic) dalam sistem: 5.8% daripada 5.2 juta pelajar
Lepasan sekolah kluster diterima masuk universiti ternama luar negara
Badan korporat dan agensi kerajaan berkeyakinan menaja pengajian lepasan sekolah kluster

Menyediakan asas kukuh melahirkan peneraju utama agen perubahan
Sebanyak 300 buah sekolah diiktiraf antarabangsa (3.1% daripada 9663 sekolah)
Model piawaian kepada sekolah dalam dan luar negara
Pemimpin berkualiti (3.1% daripada 9663 sekolah) dan guru yang cemerlang (6.9% daripada 350,000 guru)
Melonjakkan kecemerlangan institusi pendidikan di Malaysia

Wednesday, April 9, 2008

GABUNGAN PELAJAR MELAYU SEMENANJUNG (GPMS)WADAH PERJUANGAN DALAM PERTUBUHAN BELIA


Saya menyertai GPMS Sitiawan sewaktu berusi 13 tahun.Hampir 2 dekad saya telah berkecimpung di dalam pertubuhan bukan kerajaan khususnya di dalam pertubuhan belia. GPMS telah mendidik saya erti moto "Belajar Terus Belajar". Walaupun saya berasal dari keluarga sederhana, namun kedua arwah ibu dan ayah saya amat mementingkan 2 perkara utama iaitu agama dan ilmu.Saya melihat GPMS sebagai institusi yang telah mempelopori nilai perjuangan bangsa Melayu terhadap pendidikan. GPMS dahulu sewaktu di zaman saya, terus berjuang atas konsep obor ilmu. Saya sendiri menyertai GPMS kerana perjuangannya yang jelas terhadap arah tuju pendidikan Melayu. Orang Melayu ketinggalan kerana mereka sendiri tertingal dalam bidang pendidikan dan ekonomi. Namun, ketinggalannya bangsa Melayu boleh diubah sekiranya kita kuat di dalam pendidikan.Saya dapat simpulkan penyertaan saya di dalam GPMS seperti berikut :

1.SAYA DI DIDIK OLEH GPMS DARI SEORANG YANG TIADA BERBAKAT KEPADA MANUSIA YANG ADA POTENSI DIRI.
2.GPMS SITIAWAN MENGAJAR SAYA ERTI PERJUANGAN TERHADAP MEMPERTEGAKKAN NILAI AGAMA, BANGSA MELAYU DAN PATRIOTIK KEPADA NEGARA
3. MENERUSKAN TRADISI DAN PRINSIP GPMS BERDASARKAN MOTO “BELAJAR TERUS BELAJAR”
4.DALAM GPMS SAYA DI DIDIK DENGAN PRINSIP DAN PEGANGAN SOLAT SEBAGAI TIANG AGAMA.
5.AKHIRNYA SAYA MENYELAMI SEDAR DALAM MUKADIMAH GPMS
Mukadimah GPMS

SEDAR atas perlunya disatukan tenaga sekalian pelajar-pelajar Melayu Semenanjung Tanah Melayu.
SEDAR akan kemunduran kami di alam pengetahuan.
SEDAR atas kewajipan kami untuk meningkatkan darjat pengetahuan bangsa.
SEDAR bahawa maju-mundur, kaya-miskin dan hina-mulianya bangsa itu ditangan kami
Bagi saya tiada yang lebih bermakna dari terus berjuang membawa obor Iqra dan memastikan agama menjadi landasan membetulkan nasib bangsa Melayu.Melayu sebenarnya hebat sekiranya semuanya tidak lari dari konsep kesatuan yang bermakna dan bukannya kesatuan dalam aspek politik semata-mata.Semoga kita semua mampu berdoa agar Allah SWT memberkati dan melindungi agama, bangsa dan negara kita MALAYSIA.

Tuesday, April 8, 2008

BIBLIOGRAFI MOHAMAD NOR SUHAILI B JAMALI


A. LATAR BELAKANG DIRI

Nama :Mohamad Nor Suhaili b Hj Jamali
Tarikh Lahir : 16 November 19**
Tempat Lahir:Lumut, Perak
Asal:Kampung Deralik, 32000, Sitiawan Perak
Umur :** Tahun
Status :Berkahwin
Bil. Anak:2 orang
Pekerjaan:Guru DG 41
Nama Isteri:Norzila bt Saher
Pekerjaan Isteri :Guru DG 41
Alamat Tetap :No 40, Lorong 3 SS3, Bandar Tasek Mutiara, 14120 Simpang Ampat, Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang
Alamat Majikan:Sekolah Kebangsaan Bandar Tasek Mutiara, 14120 Simpang Ampat, Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang
Bil Adik beradik :6 orang (anak yang kelima)

B. TARAF PENDIDIKAN

Pra Sekolah (1982):Sekolah Tadika Perpaduan SJKC Kur Seng , Kg Sitiawan, 32000 Sitiawan Perak
Sekolah Rendah(1983-1988): Sekolah Kebangsaan Kampung Sitiawan, 32000 Sitiawan Perak
Sekolah Menengah(1989-1995): Tingkatan 1- Tingkatan 6 Atas
Sekolah Menengah Kebangsaan Ahmad Boestamam, 32000 Sitiawan Perak

Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan dengan Kepujian (1996-1999)
Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang
Major : Analisis Penyelidikan Sosiologi
Minor : Perancangan, Pengurusan dan Pembangunan

Sarjana Pembangunan Sumber Manusia
( M.Sc HRD) 2004-Nov 2005
Universiti Putra Malaysia
Diploma Perguruan (KPLI) Bimbingan dan Kaunseling Sekolah Rendah
(Jan 2006 hingga Dis 2006)
Institut Perguruan Ilmu Khas, Cheras Kuala Lumpur
Major : Bimbingan dan Kaunseling
Minor : Pendidikan Jasmani dan Kesihatan.

C. PENGLIBATAN DAN SUMBANGAN DI UNIVERSITI SAINS MALAYSIA DARI TAHUN 1996-1999

1996 :Exco Kerohanian Desasiswa Kembara
1997/1998: Exco Penerbitan dan Penerangan Majlis Perwakilan Pelajar USM merangkap speaker mahasiswa
1997/1998:Exco Kebajikan dan Penerbitan Kelab Antropologi dan Sosiologi USM
1997/1998:Exco Kebajikan dan Akademik Kumpulan Siswa Siswi DarulRidzuan (KUSISDARI)
1997:Pengarah Ekspo Konvokesyen dan Hari Terbuka USM
1997:Pengarah Projek Baktisiswa di Gugusan Sg Manik Teluk Intan,Perak
1997:Pengarah Program Baktisiswa Kg Kayan, Lekir Perak
1997:Pengarah Konvensyen Kepimpinan Muda Zon Utara
1998:Peserta Konferens PeMbangunan Islam Peringkat Antarabangsa yang dihadiri oleh Pengerusi islamic Development Bank.
1998:Pengarah Program Gerak Mesra Orang Asli Rompin, Pahang.

D. PENGLIBATAN DAN SUMBANGAN DI INSTITUT PERGURUAN ILMU KHAS (IPIK) CHERAS, KUALA LUMPUR (JAN 2006-DIS 2006)

1.Mewakili IPIK dalam Pertandingan Syarahan Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan di IP Kota Bharu
2.Mewakili IPIK dalam Pertandingan Debat Bahasa Melayu Peringkat Kebangsaan di IBBA dan mendapat Pembahas Terbaik
3.Mewakili IPIK dalam pertandingan Tafsir Al Quran Peringkat Kebangsaan di IP Teknik Kuala Lumpur
4.AJK Sambutan KAGUM 2006
5.AJK Konvokesyen IPIK 2006
6.AJK Program Pendidikan Luar IPIK
7.Dilantik sebagai senator Persatuan Guru Pelatih IPIK 2006
8.Naib Pengerusi Kelab Akses Kendiri
9.Jurulatih dan AJK Permainan Bola Keranjang
10.Ahli Pengakap IPIK ( Manik Kayu 2)

E.PENGLIBATAN DAN SUMBANGAN DALAM BIDANG KEMASYARAKATAN

1.AJK Biro Latihan GPMS Kebangsaan 2006/2008
2.AJK GPMS Cawangan Sitiawan dari tahun 2002 hingga sekarang
3.Jurulatih Biro Badan Bertindak GPMS Perak
4.Setiausaha Kelab Payung Terjun Pulau Pinang tahun 2004
5.Penggerak dan sukarelawan Majlis Belia Daerah Manjung dari tahun 1996 sehingga sekarang
6.Sukarelawan Majlis Belia Negeri Perak dari tahun 2002 hingga sekarang
7.Bilal lantikan di Masjid Jamek Kg Kepala Gajah, Simpang Ampat, Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang.

F. PENGALAMAN BEKERJA

1.Guru Sandaran Tidak Terlatih ( Jan 2000 hingga Oktober 2001)
2.Pengurus Kolej Jururawat Kolej Citi Sri Manjung francais dengan Kementerian Kesihatan ( Disember 2001 hingga Februari 2002)
3.Penolong Pengarah Biro Tatanegara, Pulau Pinang, Jabatan Perdana Menteri ( Februari 2002 hingga Januari 2006)
4.Guru Bimbingan dan Kaunseling di SK Bandar Tasek Mutiara, Simpang Ampat, Seberang Perai Selatan ( Jan 2007 sehingga sekarang)

G. PENGLIBATAN DAN SUMBANGAN DI SK BANDAR TASEK MUTIARA

1.Setiausaha Briged Komuniti Pintar, SK Bandar Tasek Mutiara
2.Pengarah Pelan Induk Projek Bestari Wawasan SK Bandar Tasek Mutiara yang dilancarkan oleh YB Dato’ Zainal Abidin Osman, Ahli Parlimen Nibong Tebal merangkap Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah pada 24 Mac 2007
3.Setiausaha Unit Bimbingan dan Kaunseling
4.AJK Unit Hal Ehwal Murid
5.Penyelaras Bersama Projek Kecemerlangan Tahun 6
6.Penyelaras Penubuhan Pusat Islam SK Bandar Tasek Mutiara
7.Guru Penasihat Tunas Kadet Remaja Sekolah
8.Guru Penasihat dan Jurulatih Kelab Olahraga sekolah
9.Setiausaha PIBG 2007/08
10.AJK Kedai Buku
11.Jawatankuasa Tender Kantin 2007

H.PENGALAMAN LAIN

1.Giat menulis di dalam web dan blog dari tahun 2005 sehingga sekarang
2.Giat menulis rencana di akhbar Utusan Malaysia dan Berita Harian sekitar tahun 2001 hingga 2003
3.Menyertai kumpulan penyelidik ke seluruh Sumatera Utara selama 5 hari pada Mei 2004
4.Menyertai kumpulan penyelidik ke seluruh Selatan Thailand pada Julai 2002
5.Menjadi fasilitator dan penceramah Program Mahasiswa Luar Negara di seluruh United Kingdom ( London, Manchaster, New Castle dll) selama 12 hari pada Disember 2005
6.Menjadi fasilitator, penceramah dan pengkuliah Biro Tatanegara , Cawangan Pulau Pinang, Jabatan Perdana Menteri dari Januari 2006 hingga sekarang

I ANUGERAH YANG PERNAH DI PEROLEHI

1. Menerima Anugerah Pelatih Terbaik Gerak Kerja Ko kurikulum Institut Perguruan Ilmu Khas Cheras pada April 2007
2. Menerima Anugerah Pelatih Terbaik Keseluruhan KPLI Institut Perguruan Ilmu Khas Cheras pada April 2007